Co konkrétně děláme
Každý člověk komunikuje. Každý z našich klientů má vlastní způsob vyjadřování.
Abychom klienta pochopili a porozuměli, věnujeme se jeho konkrétním projevům.
K tomu nám napomáhá:
Naslouchání
- Očima: zaměřujeme se na sledování neverbálních projevů, ale také věcí,
kterými se klient obklopuje. Co má rád? Na čem mu záleží? - Ušima: věnujeme se verbálnímu projevu, ale také vnímáme tón hlasu, rychlost
a hlasitost řeči atd. - Srdcem: zde hraje roli empatie. Co daný člověk asi cítí? Co prožívá? Dává svojí
komunikací najevo libost nebo smutek? Jak to poznáme?
Pozorování – vnímáme uživatele v kontextu s jeho prostředím a sledujeme, jak na něj působí a co nás při tom napadá
Empatická fantazie – zkoušíme se sami sebe představit v roli uživatele, představujeme si konkrétní situaci, a co bychom my sami v této situaci potřebovali, co bychom chtěli
Imaginativní rozhovor – buď si sami představujeme, co by nám uživatel odpovídat, nebo si vezmeme na pomoc jiného pracovníka
Rozhovor s jinými pracovníky – jedná se o rozhovor s pracovníky, kteří jsou s uživatelem nejvíce v kontaktu
Práce se zvyklostmi – všímání si zvyků a návyků uživatele, porozumění jim
Práce s obrázky a piktogramy – používání obrázků, fotek a piktogramů, které jsou v zařízení připravené pro komunikaci s uživatelem